AMÍG EZ így MEGY TOVÁBB, ÉN NEM JÁROK TÖBBÉ ÉVZÁRÓRA - EGY CSALÓDOTT ANYA
LEVELE
Úgy tűnik, a reformok
igen nehezen törnek be az oktatásba, és még mindig a régi reflexek irányítják
az iskolák gondolkodását az évnyitók, évzárók tekintetében. Olvasónk, Pesty
Mona úgy döntött, nem megy többé évzáróra. Méghozzá ezért:
-
Kinek, minek és mennyi
ideig?
Jó lenne eldönteni,
hogy az iskolai évzáró kinek és miről szól. Ahogy hallom, vannak iskolák,
ahol már csak huszonöt percig tart. Mámorítóan hangzik! Úgy érzem, a mi
százhúsz percünk messze van ettől a céltól... vagy legalábbis nem az én szülői
életemben jön el.
A performansz abból
áll, hogy az igazgató bácsi, az iskolai alapítvány elnöke, az igazgatóhelyettes
néni és egy diák köszöntőbeszédet mond, amiből egyetlen mondat sem marad meg
senki emlékezetében. Számos dolog hangzik el valós információtartalom nélkül.
Az igazgató smúzol az iskolai alapítvány elnökének, az iskolai alapítvány
elnöke smúzol a szülőknek, az igazgatóhelyettes smúzol az tanároknak, és
mindenki smúzol a polgármesternek.
Elhangzanak
a versek, amiket láthatóan nem azok választottak, akik mondják.
Végeláthatatlan sport
és egyéni sakk-, rajz-, meg nem tudom, milyen eredmények sora következik,
amiben iskolánk remekelt, egyesével olvasva a neveket persze (hozzátenném, hogy
ezek az információk az év folyamán az iskola honlapján, faliújságján, Facebook-oldalán
elérhetők). A harmincöt fok eddigre már a maradék lelkesedést is letörte, hogy
az egyéni és csoportos produkciókat ohh, pardon: búcsúajándékokat már
rezignáltan tűrjük, ilyen például a 3. c egy gyerekdalra előadott táncelőadása
vagy az iskolai néptánc együttes produkciója. Mindez megágyaz a valódi
kizsigerelésnek: mikor is az összes kitűnő bizonyítványt, értsd: a kis
elsősöktől, - ahol, ugye, minden második bizonyítvány kitűnő - a
nyolcadikosokig egyesével adja át gratulációk közepette az igazgató maga,
hangosan, jól érthetően felolvasva a neveket. Mi, a slepp, pedig minden áldott
gyereket egyesével megtapsolunk.
Mi vagyunk a
biodíszlet
Biztosan "rosszarc"
vagyok, de ezt a részt rühellem a legjobban, mert egyáltalán nem érdekel, ki
lett kitűnő, mégis végig kell hallgatnom. Egyetlen nevet sem jegyez meg senki,
mindenki csak a saját gyereke nevét hallja meg.
Ezek az
anyukák amúgy is tudják, hogy kitűnő lett a gyerekük, valószínűleg másnapra a
közel s távoli ismerőseik is, mert kint lesz a Facebookon "az én büszkeségem"
felirattal. Úgyhogy az egész előadás valójában tök felesleges.
A többi gyerek
biodíszletnek van ott, hogy megfelelő legyen a kritikus tömeg, aki tapsol. Ők
ugyanis az osztályteremben, a tanároktól kapják meg a bizonyítványt, mintegy
jelezve, hogy "hát, igen, drágáim, ti vagytok a másodrendűek". Vannak, akik még
itt is kapnak ilyen-olyan okleveleket persze meg különdíjakat, dicséreteket, és
próbálom nem meglátni az összefüggést a dicséret, az oklevél és az SZMK-s
anyukák gyerekei között... Végül az SZMK-s anyukák is kapnak oklevelet, a tanárok
pedig újabb ajándékokat az osztálypénzen vásárolt közösön felül néhány
szülőtől, persze jellemzően az SZMK-s és az év közben amúgy is gyakran bejárós
anyukáktól.
És akkor feltenném
újra kérdést: kinek szól ez valójában?!
Mi van azokkal a
gyerekekkel, akik diszlexiások, diszgráfiások, diszkalkuliások, és kétszer
annyi melójuk volt azért a négyesért, ne adj' isten, a hármasért.
Miért nem
dicsérjük meg a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeket, akik egész évben a
tanórákon kívül még fejlesztőre is jártak? Miért nem kap oklevelet az a gyerek,
aki leigazolt sportoló, de nem az iskolában űzött sportágból?
Miért kell végignéznie
annak a gyereknek ezt az egészet, aki rajzból meg tesiből lett csak négyes... és
nekem? Nekem miért kell végig hallgatnom és végignéznem? Egyáltalán nem
érdekel, hogy az iskolában hány kitűnő tanuló lett, mert ez nekem sem az
iskoláról, sem a tanárokról, sem a diákokról nem mond semmit. Ez a dolog ennél
bonyolultabb: kinek volt pénze különórára, kinek van olyan munkahelye, ami
mellett heti háromszor négykor odaért az edzésre, melyik gyereknek milyenek a
képességei, mivel fenyítették azt a gyereket azért a kitűnőért otthon, meg még
kábé tizenöt hasonló összetevő.
Nem sorolom fel az
unásig ismert példákat, hogy Bill Gatesnek vagy Stephen Hawkingnak milyen volt
a bizije, hiszen nem lesz minden bukott és rossz tanuló gyerekből Bill Gates,
de az is igaz, hogy nem lesz minden kitűnő tanulóból sikeres és boldog ember,
ezt már egy ideje tudjuk!
Az én gyerekem sem
kevésbé értékes, mert bár minden szereplő tudja, hogy a legjobb matekos az
osztályban, de hát, egyrészt ilyen oklevél nincs, másrészt meg, hát... ugye, a
magatartás: na, az hármas.
Nekem ő a
büszkeségem, de nem a Facebookon, és nem a bizonyítványa miatt.
Büszke vagyok rá, mert
bár négyes irodalomból, hármas nyelvtanból, de szeret olvasni. Büszke vagyok
rá, mert a konyhás néniknek egész évben segített elpakolni, mert olyan
állatokról tudja, hogy veszélyeztetettek, amiknek én a létezéséről sem tudok,
mert van önálló véleménye, gondolata, és tud rántottát csinálni - pedig még
csak alsós.
Egy sima búcsú?
Nem lehetne, hogy
elengedjük ezt a dolgot, és simán csak elbúcsúzzunk egymástól a nyárra? Nem
lehetne minden egyes bizonyítványátadásánál, amit az osztályfőnök ad át, aki
legalább ismeri valamennyire a gyereket, nem lehetne csupán annyit mondani,
hogy "ügyes voltál, jól dolgoztál", aztán menjünk haza, és lazuljunk végre,
találkozunk szeptemberben...
Na, amíg ez nem
történik meg, addig én nem megyek többé évzáróra.
Pesty Mona